luni, 23 aprilie 2012

Master Chef Romania - asa nu!

        Daca doriti sa aflati cum NU se procedeaza intr-o bucatarie profesionista, atunci va sugerez sa faceti ca mine si sa urmariti emisiunea de divertisment tip rasu'-plansu' (mai mult plansu' decat rasu') denumita impropriu Master Chef Romania. 
        Daca doriti sa aflati cum se calca in picioare chiar si cea mai elementara norma de igiena, daca vreti sa vedeti un maimutoi, scuzati - trei maimutoi, ca sa fiu mai precisa, imbracati in costum (unul din ei purtand chiar si papion!!!) care se plimba gales printr-o bucatarie spunandu-si Chef, dar care nu au nici macar cea mai vaga idee despre manusi, echipament de protectie, sau respect pentru mancare, va invit sa urmariti Master Chef Romania! 
        Daca vreti sa vedeti concurenti care se ling pe degete iar apoi pun mana pe mancare pentru a o aseza in farfurie, sau concurente cu pletele-n vant amestecand vartos in oala cu mancare pe care urmeaza sa o serveasca la o nunta, pe scurt: daca vreti sa vedeti cum poate cineva sa isi bata joc de tot ceea ce inseamna arta culinara ...stiti deja, nu? Urmariti Master Chef Romania! (gasiti toate episoadele aici)




     Probabil ca nu as fi scris acest articol daca nu as fi citit azi opinia lui Cristian Borod, pe blogul sau www.bucatarmaniac.ro. Articoul scris de Cristian a fost ca un semnal de alarma pentru mine! Subscriu in totalitate la opinia lui Cristian si vin si eu cu un articol pe aceasta tema in primul rand din respect pentru cititorii acestui blog - care au dreptul sa stie ca o bucatarie profesionista NU inseamna ceea ce se vede la Master Chef Romania, iar titulatura de Chef NU se aplica celor trei personaje care formeaza juriul emisiunii difuzate de PROTV. 
       Chef este Michel Roux Jr, Chef este Raymond Blanc sau Giorgio Locatelli, ca sa numesc doar cativa dintre cei pe care eu personal ii admir si ii respect! Nicidecum Catalin Scarlatescu - care este cel mult un fost ospatar la birtul din gara ajuns acum prin mijloace numai de el stiute sa dea lectii despre cum se taie o ceapa. Cum mi-am dat seama ca a fost ospatar la birtul din gara? Pai simplu: dupa atitudinea pe care o are si dupa vocabularul pe care il foloseste! Nicidecum Florin Dumitrescu, care are nesimtirea sa intre in bucatarie cu ceas pe o mana, bratari pe alta si papion la gat - tichie de margaritar ii mai lipsea, ca in rest le are pe toate, - iar de vocabularul de cartier nici nu mai am ce sa spun, i-ar face gelosi si pe cei de la BUG Mafia!!! Cele trei personaje din juriul Master Chef Romania se numesc cum vreti voi: bucatarasi, gospodini, birtasi, dar Chef - NU!
       Ca sa ne intelegem, va spun ca eu nu sunt un bucatar profesionist, sunt doar pasionata de aceasta arta pe care o descopar pas cu pas: cu fiecare carte noua pe care o citesc, cu fiecare emisiune pe care o urmaresc, cu fiecare preparat pe care il mananc intr-un restaurant si cu fiecare reteta pe care incerc sa o pregatesc "ca la carte". Sunt "self-taught" asadar: citesc, ma documentez, intreb, incerc, gresesc (sau nu), caut pareri si critici de la cei mai buni ca mine si iar citesc si iar studiez si asa invat! 
     Cand am descoperit emisiunea Master Chef UK am avut senzatia ca am descoperit o adevarata comoara: bucatari adevarati, pentru care titulatura de Chef este in primul rand o obligatie si apoi o onoare: obligatia de a face cinste artei culinare, obligatia de a respecta cu strictete normele de igiena, obligatia de a respecta preparatele culinare si clientii care le trec pragul, iar in final, abia dupa ce toate astea au fost indeplinite, onoarea de a purta titulatura de Chef! Am invatat din emisiunea Master Chef UK o multime de tehnici de baza folosite in bucatarie, am vazut acolo preparate pregatite cu atata grija si cu atata respect fata de produsele folosite, incat m-am emotionat de-a dreptul! Nici macar o singura data nu am auzit membrii juriului sa injure sau sa se comporte cu aroganta ori cu nesimtire! Nici macar o singura data nu am vazut farfurii cu mancare aruncate pe jos cu sila si batjocura! Ba mai mult decat atat, cand un concurent a gresit un preparat, i s-a explicat cu decenta si rabdare exact ce a gresit si exact ce va trebui sa imbunatateasca pentru a obtine un dish perfect!
        Iar daca doriti sa vedeti ce inseamna o bucatarie adevarata, ce inseamna un Chef care isi merita pe deplin titulatura, ce inseamna respect pentru arta culinara, va sugerez din toata inima sa urmariti Master Chef UK!

        Rusine asadar pentru Master Chef Romania! Iar pentru cei trei gospodini la costum (si papion) un singur sfat: daca mai aveti macar o mica urma de decenta, faceti o cautare pe google sau yotube si vizionati cel putin un episod din Master Chef UK - va garantez eu ca veti fi surprinsi!          

        Voi ce parere aveti? Astept cu interes comentariile voastre pe aceasta tema!

16 comentarii:

  1. Am vazut si eu aceasta emisiune ,am vazut si alte showuri din strainatate,dar acolo era bucatarul imbracat in halat alb,curat ,elegant ,deci nu imi place nimic din aceasta emisiune .Acela chef,are doar 24 de ani ,oare cand a reusit sa ajunga asa mare cunoscator in ale bucatariei?este un sow facut doar pentru bani ,nu conteaza omul ,nu conteaza sentimentele si nici ,cunostintele ,conteaza sa fie cat mai vizionat ,sa fie cat mai porcos posibil.Eu cred ca intre blogheri ,care erxista pe net ,sunt persoane mult mai bune ca si bucatari ,decat acesti trei ,,maimutoi".Dar ce putem face ,la noi trebuie sa fie copiate toate emisiunile din strainatate,noi nu avem idei ,sa facum ceva frumos si cu bun simt.

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu... nici macar nu pot sa ma uit la emisiune. M-au speriat promo-urile, am dedus de acolo ca e o atmosfera stresanta, lipsita de respect fata de aceasta arta...
    Pentru mine (si eu doar o amatoare) bucataritul e bucurie, relaxare, daruire pentru cei de langa mine.
    Acum aflu de la tine ca nu respecta regulile de igiena :((

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. N-ai pierdut nimic Sabrina daca nu te uiti la emisiune, esti infinit mai castigata citind o carte sau facand o plimbare!
      ...ori pur si simplu pregatind ceva bun pentru cei dragi tie! :)

      Ștergere
  3. Subscriu total la ce ai scris, atat tu, cat si Cristi pe care il citisem de dimineata. Mi se pare doar un circ emisiunea asta. M-am uitat de cand a inceput la noi de curiozitate sa vad cum se compara cu cele din afara, pe care le-am mai urmarit din cand in cand. Lipsa totala de respect fata de concurenti, aruncatul macarii pe jos, jignirile mi se par complet deplasate. Ma bucur ca nu sunt singura care are aceasta impresie despre emisiune si despre cei 3 "chef"-i... Sunt tare curioasa cum e la acesti "chef"-i in bucatarie, daca respecta (sau cunosc) vreo norma de igiena... ca de vocabular.. mi-e si frica sa ma gandesc..

    RăspundețiȘtergere
  4. Desi iti sustin 100% parerea si consider ca atitudinea celor 3 este sub orice critica, iar calitatea emisiunii este cel putin mediocra (este copiata integral dupa primul sezon MC USA) totusi nu trebuie sa consideram ca vizionam un show culinar. NU. Master Chef este un show de televiziune in primul rand, un fel de big brother in bucatarie, adaptat pentru Romania, care trebuie sa asigure intrigi telenovelistice, scandaluri, furturi de materii prime si injuraturi, pentru a atrage toata pleava cititorilor de Can Can si Libertatea (ore cand va incepe o idila intre doi concurenti????). Eu nu cred ca cei trei chefi se comporta asa in viata lor particulara, atunci cand sunt la ei in restaurant. Cred ca asta este profilul pe care sa il urmareasca in cadrul emisiunii.
    Si inca un comentariu, dupa care inchei - am intrat in cateva bucatarii profesioniste (nu multe, ca sunt tanar in "industria" asta) dar sa nu credeti ca undeva se respecta regulile de igiena la carte. In carte scrie ca trebuie sa faci dus inainte sa intri in bucatarie, sa nu ai verigheta, ceas, sa ai boneta si altele. Ei bine, nu am vazut pe nimeni sa isi dea jos verigheta in nici o bucatarie (fie ea cantina, franchiza nemteasca sau 4 stele) cat despre mansusi ... un vis frumos.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate Razvan, show-ul acesta nu este nicidecum culinar, iar povestea cu furturile a fost de-a dreptul jenanta!!!

      Buna ideea cu idila, o astept si eu cu interes :)))) (oare cer prea mult daca as prefera o idila intre o concurenta si unul din membrii juriului? :D)

      Cat despre reguluile de igiena, am facut si eu un curs de igiena aici, si intr-adevar in bucatarie singura bijuterie tolerata este verigheta, insa ceasuri, bratari si alte briz-briz-uri - nici intr-un caz! Iar uniforma de bucatar - it's a must!

      In orice caz, eu sper in continuare si astept cu interes urmatoarele episoade, poate reusesc totusi sa identific si latura gastronomica a show-ului, ca pana acum n-am vazut decat circ si reclame :))

      Ștergere
    2. Razvan Anton, ai partial dreptate, show-ul este facut dupa un tipar si adaptat Romaniei. Din pacate. Din pacate televiziunea in Romania nu educa nimic, ci trage populatia in si mai multa mizerie. Cat despre regulile de igiena in restaurante, se mai fac si exceptii, binenteles, dar nu stiu unde ai citit ca trebuie sa iti faci dus inainte sa intri in bucatarie. Am vazut bucatari (nu chefi) care nu isi ling degetele, si stiu minime reguli de igiena. Cum spune Andra, si eu am certificare pentru food safety in Illinois, si singura bijuterie acceptata in bucatarie este verigheta. Este nevoie de uniforma in bucatarie, este nevoie sa te speli pe maini inainte sa atingi mancarea. Din pacate show-ul e un circ, la fel ca majoritatea in Romania. Pana si Petrisor de la cireasa de pe tort intrase tot intr-un format, in loc sa invete mai mult lumea, pentru ca mi-a dat impresia ca stia ceva.

      Ștergere
  5. Am aceiasi pãrere ca si tine, ca Master Chef Ro, este o rusine. Restaurantul este locul meu de muncã si al sotului de 10 ani, deci aici ne câstigãm cinstit pâinea.
    Dar ceea ce se întâmplã la Master Chef, e doar show de 2 bani. Nu stiu dacã sunt plãtiti sa se comporte asa sau e felul lor.
    Prin legea portughezã ( nu stiu cum e în celelalte tãri) cine lucreazã cu mâncarea, personalul din bucãtãrie, fie el la spãlat de vase trebuie sa-si acopere capul fie femei sau bãrbati, bratãri, lantisoare, ceasuri se dau jos...desi cu exceptie sunt care poartã verigheta si in restaurante de 5 stele ( depinde cât de serios e restaurantul)bucãtarul Chef de obicei poartã ceas.
    Ospãtari trebuie sa isi prindã pãrul, pt ca intra in bucatarie, iau mâncarea si pot aparea surprize ...dacã ospãtari pregãtesc desertul , taie pâine sau pregãtesc bãuturi, trebuie sa lucreze fãra podoabe si fetele fara ojã, si unghiutele tãiate scurt. În caz de se taie cineva la degete, pansamentul trebuie sa fie colorat, în caz cã cade în mâncare se vede! Bucãtarul nu e obligat sa poarte mãnusi, doar în caz ca se taie, sau lucrã cu produsi de curãtat.
    Am inceput ca ospãtara, apoi am lucrat 2 ani ajutor de bucãtar, din 2004 lucrez iar ca ospãtarã , vara fac serviciu extra de catering nunti, botezuri, cokteilu-ri...
    Repet, a lucra in restaurant nu e ceea ce aratã la Master Chef! dacã nu stii sa lucri într-un restaurant esti trimis frumos acasã , acuma urlãturi si mâncare aruncatã, nu se poate!e pacat sa arunci mâncarea si sã o chemi mizerie, vomit si c***t!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ramona, ce spui tu vis-a-vis de igiena e corect si normal si asa ar trebui sa fie oriunde in lumea asta, in bucatarie nu esti pe bulevard, ca sa iti etalezi zorzoanele!
      Cat despre cei trei, ce sa mai spun, chiar si daca sunt platiti sa se comporte asa, eu totusi nu consider asta o scuza! Pentru cati bani isi vinde cineva bunul simt si decenta? De ce ar accepta un adevarat profesionist, un om integru si de caracter, sa joace un rol in care sa se comporte ca la usa cortului si sa foloseasca cuvinte si atitudini jignitoare?
      Concurentii sunt si ei oameni, si chiar daca sunt mai mult sau mai putin talentati in bucatarie, au facut un efort si probabil trec prin mari emotii in emisunea aia, cel putin merita sa fie tratati cu decenta si bun simt!

      Ștergere
  6. Sunt de aceeas parere cu tine, urmaresc MC S.U.A, si nu exista comparatie.Invat si ma relaxez cand privesc aceea emisiune, pe cand cea de la romani... nu am putut sa vad nici macar un episod intreg, mi s-a facut scarba de cum vorbesc la persoane (concurenti sunt persoane!!!) si atitudinea lor sub orice critica. In primele minute incercam sa-i justific, dar nu, nu au nici o justificare.
    Ar trebui ca toti sa facem un astfel de articol, nu se poate sa-si bata chiar asa joc de arta culinara!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am urmarit si episoadele urmatoare si se pare ca atitudinea este aceeasi! Pacat! Chiar ar fi putut fi o emisiune educativa si din care sa ne inspiram, asa cum sunt cele din USA sau UK, insa se pare ca mai este cale lunga pana acolo...

      Ștergere
  7. Ce tare, imi place,exact acelasi comntariu legat de igiena(concurenti fara protectie pe cap ,cu pletele scuturate in mancare,cu zorzoane in par,cu mainile in par,nas sau la gura,mancare aruncata prin bucatarie pe jos) l-am facut fara sa stiu de postul tau ieri seara pe fb lui Florin Dumitrescu(se poate urmari pe wall),binenteles ca nu am primit nici un raspuns ,dar m-a uns pe suflet ca am primit un like de la Cristian Borcea care se pare ca stie mult mai multe despre igiena din bucatarie decat marii Chefi!
    Asa ca subscriu total!Daiana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daiana draga, din pacate Chefii adevarati stau in umbra si ceilalti sunt promovati pe post de deschizatori de drumuri! Pe de alta parte, daca e asa cum se zvoneste, ca ei de fapt joaca niste roluri care le-au fost impuse de ProTv, atunci chiar inteleg de ce nu sunt Chefi adevarati in emisiune - un Chef adevarat este in acelasi timp un bun profesionist cat si un om de un caracter ireprosabil - si atunci e normal sa nu il vezi in emisiuni de doi bani!

      Ștergere
  8. Andra,m-am amuzat copios citind ce ai scris tu,nu locuiesc in Romania si nu am auzit de emisiune(Doamne multam)zici tu cu siguranta..am urmarit un episod si nu vreau sa dau cu piatra sint intru totul de acord cu ce scrii mai sus.Multi parveniti se nasc si traiesc in Romania... doar atit am avut de spus.Pup

    RăspundețiȘtergere
  9. Iti impartasesc complet opinia, de altfel am scris si eu un review pe blog in legatura cu aceasta emisiune de toata jena...
    Vroaim sa-ti recomand insa, pentru vizionate si muulte chestii interesante de invatat seriile TOP CHEF (America si Canada). Sunt absolut geniale, ingrediente de care eu una, nu mai auzisem in veci, echipamente pe masura si mult bun simt.

    RăspundețiȘtergere
  10. Si eu urmaresc Master Chef Australia e minunat......la noi am vz cateva episoade mi-a ajuns nu-mi plac persoanele care jignesc cu buna intentie doar de dragul audientei....e josnic!!!o zi frumoasa iti doresc!!!

    RăspundețiȘtergere